Per la ruta dels Himàlaies. Rumtek

La carretera que condueix al Centre Dharma Txakra de Rumtek es troba ple de vehicles aparcats a ambdós bandes: taxis, rickshaws i fins i tot un mini-bus, un fet inusual en tot el que portem de ruta pel Sikkim.

Dos pilars immensos suporten una biga de fusta treballada amb motius budistes: és la porta d’entrada al complex monàstic. Però als visitants no se’ns permet entrar per aquí, ho hem de fer pel costat, per una garita militar on hem d’inscriure les nostres dades personals, el número del visat d’entrada a l’Índia i el número del permís del Sikkim. A més, l’hem de mostrar als militars, que l’escrutinen sense abaixar la mà del kalashnikov.


Superats els tràmits, un camí de pujada ens porta al temple. Dalt, una altra porta vigilada ens barra el pas al gompa: hem de passar pel control de metalls. Ja dins del pati, les llambordes llueixen sota els raigs del sol. Només quan sortim de l’angle d’enlluernament, podem contemplar el monestir. És una construcció nova de quatre alçades aixecades en forma de terrasses. A la balconada de la primera planta, dos militars vigilen, un a cada extrem, com si fossin franctiradors. N’hi ha d’altres repartits per tot el recinte, vigilant portes i jardins.
La memòria se’m fa fugissera quan provo de recordar el monestir de Rumtek. No veig el gran Buda Sakyamuni, ni el tron gegant que espera l’arribada de Sa Santetat el Karmapa, ni la sala d’oracions. No m'arriben les imatges de les aules, ni de la biblioteca, ni de les sales d’estudi. Només recordo els militars, “guardant” el recinte amb els seus kalashnikov penjats del braç.


Rumtek és el temple del Gyalwa Karmapa, el guia espiritual del budisme tibetà i la tercera figura en importància darrera del Dalai Lama i del Pantxen Lama. A l’actualitat, Ogyen Trinley Dorje, de només 23 anys, ostenta el títol de Sa Santetat el XVII Karmapa. Ho fa a Dharamsala, ja que quan tenia 16 anys s’exilià del Tíbet a l’Índia, el que suposà un fort cop per als plans dels xinesos. Per temor al seu veí xinés, els militars de l’exèrcit indi vigilen dia i nit els seus moviments, per “garantir la seva seguretat”. Però s''especula que el govern indi el que pretèn és evitar que el Karmapa entri al monestir de Rumtek i reclami el seu lloc i el seu patrimoni que, casualment, és d’un valor econòmic importantissim.

I jo em pregunto: mentre Ogyen no pugui accedir al seu monestir... qui se'n beneficia?


Fotografia superior: Monestir de Rumtek, Gangtok, Sikkim (Índia)

Fotografa inferior: extreta del blog personal de S.S. XVII Karmapa